30 september 2013

Graffiti als renovatietool

 

Op initiatief van Brigitte Grouwels, Brussels minister van Openbare Werken en Vervoer, en met de steun van de Brusselse Bouwmeester, wordt de voetgangerstunnel onder de Woluwelaan ter hoogte van de kruising met de Paul Huysmanslaan op kunstzinnige wijze opgefrist. Hiervoor doet de gewestelijke overheidsdienst Brussel Mobiliteit een beroep op Propaganza, een kunstenaarscollectief dat samenwerkt met graffitikunstenaars om o.a. ruimten van openbaar nut te decoreren. Omdat de voetgangerstunnel zich net tussen het park van het Maloukasteel en het shoppingcentrum van Sint-Lambrechts-Woluwe bevindt, werd “de overgang van natuur naar stedelijke cultuur” gekozen als centraal thema voor de artistieke interventie.

Op vrijdag 27 september luidde minister Brigitte Grouwels de start van de decoratiewerken in. Drie dagen lang transformeren een 15-tal kunstenaars de doorgang en laten ze het publiek ontdekken hoe ze te werk gaan. In totaal zijn er 800 spuitbussen gebruikt om rond de 330m² aan muur en plafond te beschilderen. Op zondagmiddag 29 september organiseert het collectief Propaganza tussen 14u en 18u een slotevenement met DJ om de gedecoreerde tunnel aan het grote publiek voor te stellen.

Minister Brigitte Grouwels: “Ik ben blij dat de voetgangerstunnel via de tussenkomst van graffitikunstenaars getransformeerd wordt in een aangename en tegelijk mooie doorgang, wat een belangrijke impact heeft op het veiligheidsgevoel. Door vandalisme had de tunnel immers een slechte reputatie. In de stedelijke omgeving van Brussel is een fresco perfect op zijn plaats en het mooie fresco zal ongetwijfeld een positieve impact hebben op de directe omgeving.”

Brussel Mobiliteit maakt van de gelegenheid gebruikt om de verlichting in de tunnel volledig te vernieuwen. Kwalitatieve openbare verlichting draagt in grote mate bij tot de veiligheid van de openbare ruimte. Bovendien wordt de verlichting zo geplaatst dat het graffitikunstwerk optimaal kan bewonderd worden.

De Brusselse Bouwmeester Olivier Bastin: “We hebben deze discipline in een nieuw daglicht willen stellen. Het was onze prioriteit om veel vrijheid aan de artiesten te geven maar ook om ervoor te zorgen dat de opdracht kaderde in een opwaardering van de graffitikunst bij het grote publiek. Graffiti als manier om de openbare ruimte te opwaarderen is interessant en creëert kansen voor artiesten in de toekomst.


Over het kunstenaarscollectief

Propaganza stelt zich als doel verschillende stadsartiesten van diverse horizonten samen te brengen om tegemoet te komen aan de stijgende vraag naar stadskunst. Propaganza vormt de schakel tussen klanten en ervaren kunstenaars in uiteenlopende stijlen. Het kunstenaarscollectief positioneert zich tussen de street marketing en de alternatieve of vernieuwende marketing en organiseert diverse evenementen, decoraties, tentoonstellingen en initiaties street art.

Kunst kent geen grenzen! De artistieke composities vragen om ontdekt te worden. Propaganza neemt elke opdracht aan door steeds beroep te doen op een gevarieerd en flexibel team.

Categorie: 
 

Volg mij ook via

Laatste foto's

Twitter